Suntem înconjurați de date și informații statistice, însă avem nevoie de un cadru mult mai simplu de analiză și de înțelegere rapidă a evoluțiilor reale care se petrec în economie și, mai cu seamă, a celor cu care se confruntă întreprinderile.

Semnalul transmis de companii este acela al evoluțiilor palpabile, care dau de fapt starea și direcția performanței economice. Prin urmare, dezvoltarea Barometrului Mediului de Afaceri reprezintă, de fapt, expresia preocupării pentru sănătatea unei economii. Acesta este un instrument științific, care măsoară cantitativ și calitativ informațiile din mediul de afaceri românesc, și poate să constituie un instrument util companiilor care activează în România, potențialilor investitori, dar și instituțiilor guvernamentale, responsabile pentru dezvoltarea și monitorizarea politicilor economice și pentru sprijinirea mediului de afaceri.

Barometrul Mediului de Afaceri din România este dezvoltat de către Academia de Studii Economice din București, cea mai prestigioasă universitate cu profil economic din România, ce dorește să instituie o tradiție din prezentarea anuală a stării mediului de afaceri românesc. Implicarea mediului academic crește cu atât mai mult gradul de încredere de care un astfel de instrument se poate bucura, fiind realizat de către experți în domeniu.

În cadrul proiectului a fost utilizat un eșantion format din 1068 de firme. Pentru acest eșantion nivelul de încredere propus este de 95%, iar eroarea maximă admisibilă este de 3%. Pentru fiecare firmă, chestionarul a fost adresat managementului, eșantionul fiind unul reprezentativ la nivel național. Eșantionul a acoperit toate clasele de mărime ale colectivității de firme, după numărul de salariați și cifra de afaceri,  toate activitățile economice principale (Coduri CAEN) așa cum reies din analiza contribuției în PIB și din analiza structurii colectivității totale de întreprinderi din România. De asemenea, eșantionul a replicat și distribuția teritorială a colectivității de întreprinderi de la nivel național pe baza macroregiunilor României. Inițial, eșantionul a fost structurat în baza celor 3 criterii, după cum urmează: 4 macroregiuni, 4 clase de mărime și 9 grupe CAEN.

În urma colectării datelor, pentru asigurarea unui număr minim de unități statistice pentru toate straturile eșantionului, a fost necesară regruparea celor 4 clase de mărime în 3 clase, iar cele 9 grupe CAEN în 3 categorii de activitate. Astfel, eșantionul a fost structurat pentru a respecta distribuția reală pe 36 de straturi obținute prin intersecția celor 3 criterii.

Criteriu Categorii revizuite
Macroregiune Macroregiunea 1
(Alba, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, Cluj, Covasna, Harghita, Maramureș, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Sibiu)Macroregiunea 2
(Bacău, Botoșani, Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vrancea)
Macroregiunea 3
(Argeș, Călărași, Dîmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman, București, Ilfov)
Macroregiunea 4
(Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vîlcea, Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș)
Dimensiune Microîntreprinderi
(<= 9 angajați si CA <= 2 mil euro (9,4904 mil. Lei))
Firme mici
<= 49 angajați si CA <= 10 mil euro (47,5452 mil. Lei)
Firme medii și mari
<= 250 angajați si CA <= 50 mil euro (237,26 mil. Lei)
Grupa CAEN Grupa 1 – Agricultură, silvicultură şi pescuit
(01*-03*)
Grupa 2 – Industrie, Construcții și Comerț, Reparații autovehicule și motociclete, Logistică și HORECA
(05*-09*; 10*-33*;35*; 36*-39*; 41*-43*; 45*-47*, 49*-53*; 55*-56*)
Grupa 3 – Servicii IT, financiare, imobiliare & altele
(58*-63*; 64*-66*; 68*; 69*-75*; 77*-82*; 84*; 85*; 86*-88*; 90*-93*; 94-96*)

Pentru construirea barometrului mediului de afaceri și implicit a indicatorului compozit a relevat nivelul de încredere al mediului de afaceri, s-a utilizat analiza în componente principale, o metodă specifică analizei multidimensionale a datelor ce asigură determinarea sistemului de ponderi necesare agregării celor 7 piloni.

Astfel, analiza este structurată pe 29 de itemi, măsurați pe o scala Likert cu 10 categorii, unde 1 reprezintă scădere semnificativă și 10 reprezintă creștere semnificativă. Acești itemi sunt grupați pe 7 piloni principali:

Indicele compozit a fost calculat după următoarea formulă și a fost rescalat pentru a lua următoarele valori: 1-scadere semnificativa respectiv 5-crestere semnificativa.

Index final = 0.10 * PILON1 + 0.30 * PILON2 + 0.15*PILON3+0.10*PILON4+0.10*PILON5+0.10*PILON6+0.15*PILON7

Romanian Business Index

Academia de Studii Economice din București

ASE este liderul învățământului superior economic și de administrație publică din România și Europa de Sud-Est, fapt confirmat de pozițiile de top pe care le deține în clasamente universitare internaționale.